ocieplenie starego domu drewnianego

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych

ocieplenie starego domu drewnianego

Postprzez aleksanderr » So 10 sty, 2009

Witam,
Remontuję drewniany dom z bala o grubości 10cm.
Po zerwaniu tynków w środku oraz elewacji zewnętrznej z desek, okazało się że niektóre bale trzeba było całkowicie, lub częściowo wymienić, co już zdążyłem zrobić. W efekcie ww. robót wygląd bali budujących ściany jest taki , że zdecydowaliśmy się je zasłonić. Zrobiłem również nową powałę i nowy dach.
Chcę ocieplić dom z zewnątrz, a wewnątrz ściany wyłożyć płytami k-g lub boazerią drewnianą. Jak w końcu zjechałem z budowy do domu na zimę i dorwałem się do internetu to już całkowicie zgłupiałem i nie wiem jak mam tą chałupke ocieplić. Przeczytałem mnóstwo informacji i dyskusji na różnych forach , (niektóre sprzeczne) i dalej nie jestem pewien czy moje zamierzenia odnośnie sposobu ocieplenia są słuszne i czy zrobię to dobrze. Ale do rzeczy.
Wewnątrz domku zamierzam na istniejących ścianach zrobić drewniany ruszt, zadaniem którego będzie wyrównanie ścian i jednocześnie stworzenie przestrzeni powietrznej między balami a folią paroizolacyjną. Na ruszcie planuję zamocować ww. folie paroizolacyjną i bezpośrednio na niej zamocować płyty karton-gips. Folia paroizolacyjna będzie tylko na ścianach zewnętrznych.
Na zewnątrz domku zamierzam bezpośrednio na drewnianej ścianie położyć wełnę min. lub szklaną (nie wiem która z nich jest lepsza na drewniane ściany i bardziej odporna na wilgoć i myszy) zamocowaną na drewnianym ruszcie w dwóch warstwach wzajemnie prostopadłych o grubości 5cm każda. Nie planuję tu żadnej szczeliny powietrznej i nie wiem czy jest to słuszne. Na izolację termiczną (wełnę) chcę rozciągnąć folię wysokoparoprzepuszczalną i zamocować ją zszywkami do ww. drewnianego rusztu. Na tak przygotowaną ścianę planuję nabić drewniane listwy dystansowe o grubości 2,5 cm, do których zamocuję drewnianą elewację (oblicówkę), ale tak żeby zachować 2,5 cm wolną przestrzeń pomiędzy folią wysokoparoprzepuszczalną a oblicówką.
- Proszę mi powidzieć czy jest to prawidłowo, ( niektórzy twierdzą, że paroizolacja powinna być na zewnątrz budynku) a jeśli nie, to jak powinienem to zrobić żeby było dobrze.
To jest pierwszy temat.
Mój cieśla uważa że powinienem również włożyć warstwę wełny mineralną pomiędzy listwy rusztu wyrównującego (wewnatrz budynku) tj. między bale ściany a folię paroizolacyjną.
A propos, czy istnieje na rynku jakaś inna paroizolacja tzn. nie z folii?
Byłaby to warstwa wełny o zmiennej grubości od jakieś 2,5 do około 5cm. Ale jak to się ma do teorii że izolacja powinna być na zewnątrz ? i czy na kontakcie wełna ściana nie będzie się wykraplać woda ? Czy może zamiast tego lepiej dołożyć ze 2 -3cm wełny na zewnątrz ?
To jest temat drugi.

A teraz temat trzeci jak ocieplić strop. Poddasze będzie nieużytkowe. Bezpośrednio na belkach stropowych leżą nowe deski powały, które tak się rozeschły że powstały między nimi szpary. Belki stropowe są b. ładne i chcemy żeby były odkryte we wszystkich pomieszczeniach. W związku z powyższym między belkami będę musiał dodatkowo dać albo płyty gipsowe albo ładne deseczki podbitkowe. Ale nie w tym problem. Za namową kolegi budowlańca na strychu na deskach powały (nad całą pow. mieszkalną) położyłem folię budowlaną jako paroizolację. Na niej będzie wełna mineralna o grubości 20cm, w której poprowadzone będzie rozprowadzenie ciepłego powietrza z kominka. Część robót już wykonałem tj. położyłem folię, firma zrobiła rozprowadzenie ciepłego powietrza. I tu mam wątpliwości czy bezpośrednio na deskach powały może leżeć folia ? . Czy na kontakcie górna powierzchnia desek-folia nie będzie się gromadzić (wykraplać) woda i czy nie wda się jakaś pleśń albo grzyb? Powierzchnia desek została coprawda zabezpieczona preparatami do ochrony konstrukcji drewnianych (takim zielonym).
Czy takie ocieplenie stropu będzie prawidłowe, czy coś już sknociłem?
aleksanderr
 
Posty: 1
Dołączył(a): Pt 09 sty, 2009


Postprzez kisiell » Pt 22 mar, 2013

Odkopuję stary temat :)
Jest ktoś kto mógł by wyjaśnić temat odnośnie ocieplenia?
kisiell
 
Posty: 2
Dołączył(a): Cz 21 mar, 2013
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Maciej S » Wt 28 maja, 2013

Maciej S
 
Posty: 1
Dołączył(a): Cz 17 sty, 2013

Postprzez Kubaty » Śr 29 maja, 2013

Czy może wiesz kiedy powstał ten artykuł?
Jak byś śledził forum to byś chyba inaczej spojrzał na to co tam napisane. Jest pare rzeczy co do których wyczytałem tu inne zdanie, na przykład - wiatroizolacja - folia polietylenowa o przepuszczalności 1.300 g/m2/24g?
Czy ktoś spotkał się z taką folią wiatroizolacyjną?
A czytałeś na forum że gwóźdź nie elewacji drewnianej nie może przechodzić przez dwie deski elewacyjne?
Znalazłeś autora artykułu? Jakoś nie zauważyłem.
Kubaty
 
Posty: 195
Dołączył(a): N 22 sie, 2004
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości